Náboženství | ||||||||||||||
Tibetský Buddhismus | ||||||||||||||
Podle tradice se
o rozšíření buddhismu do Tibetu zasloužil zejména král Songcän
Gampo (605-650), považovaný za emanaci bódhisattvy Avalókitéšvary.
Jako státní náboženství je buddhismus historicky doložen později
– za vlády krále Thisong Decäna (754-797). Tento panovník se významně
zasloužil o šíření Buddhova učení zejména tím, že pozval do
Tibetu velké indické mistry Šántarakšitu, Kamalašílu, Padmambhavu a
další. O královu přízeň se ucházely dva hlavní směry odvíjející
se od Buddhou předané nauky: „indická škola" a „čínská škola"
(čchan, japonsky zen). Jeho volba „indické školy" významně
ovlivnila další vývoj tibetského buddhismu. 2. Král Thisong Decän V 9. století se postavení buddhismu v
Tibetu upevňuje, mnozí jeho představitelé začínají hrát významnou
úlohu i v politickém životě. K tragickému obratu dochází po vraždě
krále Ralpačäna (815-838), země se zmítá v politických nepokojích
a buddhistická nauka je tvrdě potlačována. Tato stagnace trvá po více
než sto let. Ke změně dochází za vlády krále Ješe Ö, jenž roku
970 vysílá do Kašmíru překladatele Rinčhen Zangpa. Tento muž si
později získá velké uznání za své překlady významných tantrických
spisů. V Indii se rovněž seznámí s velkým indickým panditou a
mistrem tantry Atíšou. Roku 1042 se Atíša vydává na cestu do Tibetu.
Učení, které zde předává, vyzdvihuje ideál bódhisattvy – toho,
kdo pracujících pro dobro všech cítících bytostí. Nezbytným předpokladem
při realizaci tohoto cíle je rozvoj kvality označované jako bódhičitta
(sa., dosl.: „duch probuzení"), jejímž plným uskutečněním
lze dospět ke konečné povaze všech jevů. V Atíšově díle Bódhipathapradípa
(„Lampa cesty k probuzení") se poprvé objevuje klasifikace
stoupenců Buddhova učení na přívržence mahájány, těch kteří
usilují o naplnění ideálu bódhisattvy a na praktikující hínajánové
školy, jejichž cílem je dosažení vlastního osvícení. Škola Ňingmapa 2. Socha zakladatele školy Ňingma Guru Padmasambhavy v klášteře Samye Období od 11. do 14. století je pro dějiny tibetského budddhismu velice významné. V této době vystupuje v Tibetu celá řada velkých duchovních osobností, z nichž někteří po sobě zanechávají učení, která se později prosadí jako nové, samostatné školy (souhrnně se někdy označují jako Sarmapa, tvoří protipól staré škole – Ňingmapě). Škola Kagyupa 2. Hlavní držitel linie Karma Kagyu Jeho Svatost 17. Gyalwa Karmapa Urgyen Trinley Drodul Dordže Škola Sakyapa 2. Držitel linie Sakyapů Sakya Trinzin Škola Gelugpa Ve 14. století působí v Tibetu dva další významní učitelé. Oba z nich významně ovlivnili další vývoj svých linií přenosu. První z nich – mistr Longčhenpa – patří do tradice Ňingmapa. Jeho velkým přínosem se stal nový výklad učení dzogčhenu, kde spojil tradici mistra Padmasambhavy s dalším pojetím dzogčhenu pocházejícího od mistra Vimalamitry. Proslul rovněž jako velký učenec, páteř jeho díla tvoří spisy označované jako „Sedm pokladnic" (tib. Dzö-dün). Longčenpovým současníkem byla další velká osobnost tibetského buddhismu – mistr Congkhapa. Stal se zakladatelem poslední ze čtyř hlavních škol tibetského buddhismu – školy Gelugpa (tib., dosl.: „škola ctnostného chování"). Proslul svou neobyčejnou učeností; ve svých dílech mimo jiné zdůrazňuje studium „pěti vědních oborů" (gramatiky, umění a matematiky, medicíny, logiky a filosofie). V jeho pojetí filosofie hraje klíčovou roli zejména učení mádhjamaky – nauka o „střední cestě". Jak již bylo zmíněno výše, opírá se škola Gelugpa zejména o učení tradice Kadampa. I zde je proto kladen velký důraz na rozvíjení osvícené mysli – bódhičitty umožňující zakusit vhled do pravé podstaty všech jevů. Důležitá role je rovněž přisuzována dodržování mnišských pravidel (vinájí) a dokonalé znalosti buddhistických textů, a to jak jejich přesného znění, tak i všech úrovní významu. Z tohoto základu se pak odvíjí správná meditační praxe. Nejvyšší představitel školy Gelugpa je na Západě označován jako dalajlama (mong.-tib., dosl.: „učitel [jehož moudrost je jako] oceán"). Tento čestný titul udělil třetímu představenému školy Gelugpa mongolský kníže Altan-chan. Počínaje 17. stoletím se dalajlamové stávají rovněž politickými představiteli země. 2. Socha 13. Dalajlamy Thubtäna Gjamccho v Potale I přes množství různých škol a tradic v Tibetu nikdy nedošlo ke skutečné roztržce mezi jejich stoupenci. V 19. stoletím se naopak formuje hnutí eklektického typu známé jako rime. Snaží se překlenout separatistické tendence v rámci tradičních škol tibetského buddhismu. Zároveň však klade důraz na jedinečnost a bohatství každého názorového proudu. U zrodu tohoto hnutí stál sakjapovský mistr Džamjang Khjence Wangpo. Jeho myšlenky dále šířili žáci, mezi nimiž prosluli zejména Čhoggur Dečhen Lingpa a Džamgön Kongtul, jehož vliv je dodnes patrný zejména ve školách Ňingmapa a Karma-kagjü. |
||||||||||||||